Szlaki turystyczne

Łączna długość trasy wynosi: 7 km

Opis trasy

Odcinek 1 (0 - 2km)
Szlak rozpoczyna się przy dworcu kolejowym PKP w Zawierciu, następnie należy iść przejściem podziemnym prowadzącym na perony, wychodząc na ul. Brata Alberta i kierując się do skrzyżowania drogą asfaltową. Na skrzyżowaniu należy skręcić na ulice Obrońców Poczty Gdańskiej, na której mijamy po prawej stronie budynki po hotelach robotniczych, a po lewej stronie bloki zakładowe Przyjaźni. Ok. 250m dalej od skrzyżowania należy skręcić w prawo na ogródki działkowe. Drogę asfaltową w tym miejscu zastępuje droga szutrowa. Po obu stronach ścieżkę otaczają kolorowe działki z małymi altankami. 500m dalej na rozstaju dróg kierować należy się w lewo, następnie po ok. 50m dalej szlak informuje nas, że trzeba skręcić w prawo w niepozorną małą alejkę miedzy drzewami.

Odcinek 2 (2 - 3,6km)
Odcinek drugi prowadzi przez las. Dróżka lekko pagórkowata. Miejscami prześwity leśne, odsłaniające łąki. Ok. 100m dalej na rozstaju dróg należy iść prosto. W lesie można usłyszeć sroki, spotkać wielkie paprocie pospolite. Ok. 50m dalej skręcamy w prawo gdzie będąc jeszcze w lesie widać wolnostojący dom na ul. Wypoczynkowej. Budynek oznacza, że dróżka leśna dobiega końca i zaczyna się droga szutrowa a w oddali rysują się zabudowania. Następnie ok. 70m dalej przechodzimy mostem przez Potok Ogrodzieniecki i wychodzimy na drogę asfaltową prowadzącą do Poręby w lewo. Tym samym kończy się odcinek leśny.

Odcinek 3 (3,6 - 6,9km)
Trzeci odcinek prowadzi przez zadbane, kolorowe osiedla domków jednorodzinnych. Ok. 100m dalej na skrzyżowaniu trzeba skręcić na ul. Kopalnianą a następnie przechodząc przez ul. Kopalnianą należy skręcić w prawo na ul. Łąkową, prowadzącą na ogródki działkowe tzw. Pracowniczy Ogród Działkowy " Nad Zalewem"( rok powstania 1983 ). Działki położone są nad jeziorem Poręba i tym samym szlak wiedzie między jeziorem i domkami. Wyjeżdżając z działek należy skręcić w prawo na drogę asfaltowa, gdzie można przystanąć i popatrzeć na jezioro położone niżej niż otaczające go domy i działki co sprawia wrażenie doliny. 100m dalej należy skręcić w prawo i kierować się cały czas drogą asfaltowa prosto przy jeziorze. Przy końcu jeziora należy skręcić w lewo na dróżkę polną, która prowadzi brzegiem drugiego jeziora, przy którym można spotkać wędkarzy i nakarmić pływające kaczki. Jezioro Poręba II i Jezioro Poręba I oddziela droga asfaltowa. Są to zbiorniki wodne Urzędu Miasta. Przy końcu jeziora należy skręcić w prawo do parku. Wychodząc z parku należy przejść przez most rzeki Czarnej Przemszy i tym samym kierować się do drogi głównej (78). Przy przystanku PKS w Porębie szlak żółty dobiega końca.

Trasa nie przecina się z żadnym innym szlakiem.

SZLAK CZARNY na odcinku: Mrzygłód - Poręba - Zazdrość
Łączna długość trasy: 10.6 km

Opis trasy

Odcinek 1 (0 - 5,8km)
Szlak zaczyna się na szczycie góry przy wjeździe do Mrzygłodu z drogi wojewódzkiej nr 791 prowadzącej z Zawiercia - Marciszów do Mrzygłodu. Przecina centrum Mrzygłodu z licznymi sklepikami i kioskami a następnie prowadzi do kościoła p.w. Najświętszej Marii Panny Mrzygłodzkiej. Stojąc na wprost kościoła po lewej stronie szlak biegnie w dół drogą asfaltową po terenie zabudowanym. Ok. 500m od kościoła na malutkim skwerku po prawej stronie możemy zobaczyć starą, metalową studnię. Ok. 200m od niej szlak skręca w lewo w drogę gruntową. Na skrzyżowaniu tejże drogi z drogą asfaltową po prawej stronie znajduje się krzyż i kolejna stara studnia. Po tej samej stronie obok krzyża znajduje się przystanek autobusowy. Po ok. 300m droga gruntowa przechodzi w drogę z płyt betonowych i po ok. 100m ponownie zaczyna się droga gruntowa. Z tego miejsca można podziwiać panoramę okolic Mrzygłodu. Jest to wzniesienie Halowa Górka. Ok. 300m dalej po prawej stronie istnieje malowniczy staw z kawałkiem plaży (jest to pozostałość po wyrobisku kopalnianym- glinianym) a obok ruiny cegielni. Ok. 100m od cegielni jest strumyk, a 100m dalej szlak wiedzie przez Las Mrzygłodzki. Jest to las mieszany. Droga jest uczęszczana, można jechać rowerem jak i samochodem. W lesie można zobaczyć bujną roślinność- paproć zwyczajna, borówki, jagody, jeżyny. W lesie szlak wiedzie drogą utwardzoną. Wyjeżdżając z lasu droga ta przechodzi w drogę asfaltową. Po lewej stronie mamy drogę prowadzącą do wysypiska śmieci. Szlak natomiast prowadzi prosto. Przy drodze po prawej stronie są krzaki głogu, czarnego bzu i tarniny, a obok mały lasek brzozowy, a ławką na której można odpocząć. Po prawej stronie pola i łąki uprawne. Drogą tą dojeżdżamy do terenów zabudowanych Poręby.

Odcinek 2 (5,8 - 7,75km)
Jedziemy prosto przez teren zabudowany ok. 500m a następnie skręcamy w lewo i zaraz potem w prawo przy budynkach zakładu TRAFO. Jest to odcinek dość trudny (oznaczony !) ze względu na fakt, że droga ta biegnie strono z górki i występują szybko po sobie następujące ostre zakręty. Następnie jadąc tą drogą mijamy Będziński Zakład Elektroenergetyczny S.A. Terenowy Zakład Dystrybucji Energii Elektrycznej Zawiercie Punkt Obsługi Klientów w Porębie i dojeżdżamy do drogi krajowej nr 78 w Porębie. Szlak skręca w prawo. Po drodze mijamy po lewej stronie przystanek autobusowy a za nim Zakład Lecznictwa Ambulatoryjnego w Zawierciu Przychodnia Rejonowa Specjalistyczna Nr 2 Poręba. Ok. 25m od przychodni po prawej stronie znajduje się Straż Pożarna i stacja paliw. Na tym odcinku są liczne sklepy: spożywcze, warzywne, monopolowe, konfekcyjne oraz kioski. Po ok. 250m szlak skręca w lewo z drogi krajowej na drogę asfaltową. Zaraz za zakrętem po lewej stronie znajduje się budynek poczty a po prawej stronie apteka. W tym samym budynku co poczta znajduje się Komisariat Policji a obok niego w sąsiednim budynku kolejna apteka. Na uwagę zasługuje napis "PORĘBA" znajdujący się na skwerku na wprost apteki. Za skwerkiem znajduje się sklep spożywczy a ok. 100m dalej krzyż na murowanym postumencie. Na tym odcinku przeważa zabudowa blokowa. Jadąc dalej przejeżdżamy przez tory kolejowe prowadzące do zakładu "FUM" Poręba. W dali po lewej stronie widoczne są zabudowania zakładowe. Szlak biegnie prosto do ogródków działkowych. Za ogródkami po prawej stronie w starym budynku sklepu znajduje się ¦wietlica Państwowych Ogródków Działkowych. Zaraz za nią zaczyna się las.

Odcinek 3 (7,75 - 10,6km)
Odcinek leśny otwiera po prawej stronie tablica informacyjna dla turystów. Drogą asfaltową prowadzącą przez Turkową Górę jedziemy ok. 250m i docieramy do Leśniczówki w Porębie. W sąsiedztwie leśniczówki po tej samej stronie co jej budynki znajduje się ogrodzony Zbiornik Wody i Strefa Ochrony Sanitarnej. Ok. 60m dalej po lewej stronie znajduje się drewniana wieża obserwacyjna, która sięga powyżej korony drzew. Po ok. 150m od wieży skręcamy w prawo gdzie po paru metrach droga asfaltowa przechodzi w utwardzoną a dalej w trakt leśny. Jest to droga pożarowa. Po obu jej stronach występują ogromne drzewa głównie graby. Są to tereny bagniste dlatego też poszycie leśne i ściółka mają nieprzyjemny ciemny bądź czarny kolor. Niesamowitą atmosferę tego miejsca uzupełniają obnażone korzenie drzew, krzyki ptactwa wodnego i szumiące trzciny. Droga jest kamienista a w niektórych miejscach piaszczysta. Można słyszeć strzały myśliwych. Szlak czarny cały czas biegnie tą drogą, aż do miejsca połączenia się z zielonym szlakiem biegnącym Ciągowską Drogą.